Космическият телескоп „Джеймс Уеб“
22.02.2022 08:14
Защото в Космоса вече има нов голям телескоп! Казва се „Джеймс Уеб“ и е разработен от американската, европейската и канадската космическа агенция.
Защо този телескоп е важен и какво ще правят учените с него? Разказва ни доц. д-р Владимир Божилов от катедра „Астрономия“ към Физическия факултет на Софийския университет:

Получихте ли хубави подаръци за Коледа? Сигурен съм, че е така! Учените астрономи, които наблюдават небесните тела всяка нощ, също получиха страхотен подарък! Точно на 25 декември 2021 г. успешно беше изстрелян космическият телескоп „Джеймс Уеб“. Той е най-новият и най-големият космически телескоп, с който разполага човечеството. Докато четете тези редове, „Джеймс Уеб“ вече е достигнал до местоположението си, което се намира далеч от нас в посока, обратна на Слънцето. Телескопът е пропътувал без проблеми цели един милион и половина километра и предстои да започне научната си работа.
Огледалото и неговите  сегменти. Снимка: Ball Aerospace//www.jwst.nasa.gov/
За своите открития „Джеймс Уеб“ ще използва уникално огледало с диаметър от шест метра и половина. Понеже няма как да се изстреля в Космоса цяло огледало с такъв огромен размер, учените инженери са измислили много хитър начин да решат проблема. Огледалото на „Джеймс Уеб“ се състои от общо 18 отделни части, или сегмента. Всички те са покрити със златно покритие, за да отразяват много ефективно светлината. Отделните сегменти на главното огледало се изстрелват подредени по специален начин, след което телескопът плавно ги разгъва в Космоса!

Това е много сложна инженерна задача. Затова всички астрономи по света си отдъхнаха, когато в началото на тази година телескопът разгъна успешно главното си огледало и другите съпътстващи инструменти. Тук трябва да отбележим, че в работата по „Джеймс Уеб“ участват и български астрономи като например д-р Николай Николов от Научния институт за космически телескоп (STScI) в Мериленд, САЩ.

С помощта на своите научни инструменти телескопът „Джеймс Уеб“ ще изследва светлината от първите галактики във Вселената. Ще може да изследва обекти, които са до сто пъти по-бледи от всичко, което е наблюдавал предходният голям космически телескоп на човечеството – телескопът „Хъбъл“ (чието главно огледало е с диаметър от „само“ 2,4 метра).

За да направи това, „Джеймс Уеб“ изследва Космоса в светлина, която е различна от светлината, която изследва „Хъбъл“. На научен език се казва, че „Джеймс Уеб“ е инфрачервен телескоп, защото изследва точно определена област от спектъра на лъчението на космическите обекти. Тази област започва от края на видимия оранжево-червен цвят и стига чак до далечните инфрачервени вълни, които са невидими за нашите очи.

Наблюденията в инфрачервена светлина ще позволят на „Джеймс Уеб“ да изследва по-хладни, по-далечни и по-стари обекти от всички предишни телескопи. Причината е, че инфрачервеното лъчение много по-добре прониква през космическите газ и прах. Ето защо откритията на „Джеймс Уеб“ ще ни позволят да разберем повече не само за най-ранните галактики, но и за първите звезди, а и планети във Вселената.

Дали на някоя от тези далечни планети в Космоса би могло да има условия за живот, подобен на живота на Земята? Само времето и научните наблюдения през следващите години ще покажат.
Колко голямо е огледалото на телескопа?
Какво мислиш, че ще видят учените с този телескоп?
от ВанесаДимитрова на 12.12.2023 22:26

Непознати неща ,които не са виждали .

от Изабел на 01.10.2023 20:24

Непознати части от космоса.

от valko15 на 11.04.2023 13:21

Непознати галактики ,планети ,най-старите звезди и е вероятно да открият планета на която има живот точно както на нашата планета.

от Сари на 21.04.2022 14:15
Ще открият магическата планета.
Може би знамето ще бъде така ️‍⚧️?
от Динитър Димитров на 31.03.2022 21:01
Ще видят нови галактики, планети и звезди.
от Natal на 10.03.2022 22:56
Много интересни неща, които не са виждани досега надявам се. :)
от Александър Бобойчев на 27.02.2022 12:34
Мисля, че учените ще видят най-странните и интересни неща в Космоса.
​​
от cdimitrova на 24.02.2022 06:55
нещо, което до този момент не е открито
от nava на 23.02.2022 08:15
Стари не открити планети.
от Niko_K на 22.02.2022 21:25
 Зависи от коя страна на галактиката
от BOR на 22.02.2022 11:38
Мъглявини, галактики, планети, звезди.
За пръв път хеликоптер полетя на Марс За пръв път хеликоптер полетя на Марс
Мисията JUICE: напред към ледените луни на Юпитер! Мисията JUICE: напред към ледените луни на Юпитер!
Изненада от Марс – удар с метеорит разкрива наличие на лед Изненада от Марс – удар с метеорит разкрива наличие на лед
Какво са „падащите звезди“? Какво са „падащите звезди“?
Слънцето още не се предава, но ще има повече облаци Слънцето още не се предава, но ще има повече облаци
Лъжец ли е Питагор? Лъжец ли е Питагор?
Пристигнаха първите снимки от телескопа „Джеймс Уеб“! Пристигнаха първите снимки от телескопа „Джеймс Уеб“!
Какво са светкавиците? Какво са светкавиците?
Могат ли растенията да „говорят“? Могат ли растенията да „говорят“?
Ще вали, а може и да гърми, но няма да бъде студено Ще вали, а може и да гърми, но няма да бъде студено