Книговище
Подкрепете ни
Шрифт за дислексия
Търси
Подари абонамент
Свържи се с нас
Затвори
Благодарим за съобщението!
Ако имате въпрос или проблем с използването на сайта, пишете ни от тук:
Въведи име, съобщение и имейл или телефон.
ИЗПРАТИ ЗАТВОРИ
ВИЖТЕ: Новините на детски език
Намалява ли гневът ти, когато "изпуснеш парата"?
21.05.2024 22:00
Коментари17 PDF
Защо говорим за това?
Ново интересно изследване ни подсети да ти споделим някои тествани съвети за справяне с гнева.
Снимка:  Сафура Тимур, Unsplash

Освободи гнева си?


Ако си много ядосан(а), трябва просто да “изпуснеш парата”, нали? Звучи доста логично. Ако се е натрупало напрежение: трябва да се освободи. 

Учени от университета “Охайо Стейт” в САЩ решили да проверят дали наистина е така. За целта направили анализ (разбор) на 154 научни изследвания на гнева с общо над 10 000 участници. Както една птичка пролет не прави, така и едно изследване не може да докаже нищо самò. Разборът на резултатите от много изследвания (метаанализ) може много по-добре да провери какво има ефект наистина.  


Та работи ли „изпускането на парата“ наистина?


Оказва се, че… не. Противно на очакванията, екипът не намерил доказателства, че гневът намалява, ако го изразим. Даже в някои случаи може да се увеличи. 

По света през последните години се появиха Стаи за гняв. Хората си плащат за тях, когато са много ядосани. Влизат, чупят чинии, стари предмети, дори телевизори, докато им “мине”. При повечето хора обаче това кара тялото да работи на пълни обороти и трудно може да се успокои.

Спортовете като тичане, плуване и футбол са чудесни за здравето и сърцето ти. Но в момент на гняв активният спорт често само те зарежда с още физическа енергия. Aко и самият спорт също е агресивен, комбинацията с гняв съвсем не е добра идея.


Какво работи и как да се успокоиш?


Гняв = усещанията в тялото + мислите и значенията, които им придаваш. За да овладееш гнева, трябва да успокоиш тялото си и/или да пренасочиш мислите си. Ето някои примери какво може да помогне:
  • Не се прави, че нямаш гневни мисли: това само ще затрудни справянето с гнева. Признай си искрено какво те тормози, но избери да реагираш по здравословен за теб начин.
  • Излез на разходка или седни на балкона/пейката пред блока/в двора/парка: особено ако е слънчев ден (може да слушаш музика, аудио книга или просто да си мислиш за нещо хубаво).
  • Поговори с близък човек: най-добре на живо.
  • Пробвай хоби, за което е нужно да смениш фокуса и да забавиш темпото (свирене на китара, филм с приятели, рисуване и т.н.).
  • Дишай дълбоко, за да успокоиш пулса си и нивото на стрес.
  • Пробвай йога, пилатес и упражнения за разтягане за успокоение на тялото.
  • Пробвай техниката 5, 4, 3, 2, 1. Съсредоточи се върху пет неща, които можеш да видиш около теб; четири, които можеш да пипнеш; три, които можеш да чуеш; две, които можеш да помиришеш, и едно, което можеш да вкусиш. Така насочваш вниманието си към всичките сетива едно по едно. Това ти дава фокус и контрол, вместо да се оставиш да те води гневната емоция.

Приятно разпускане!
 
Не пропускай да решиш въпросника на Книговище Книговище
Въпросник Коментари17 PDF
Сподели в:
Назад
Знаеш отговора? Влез в Книговище!
Как наричаме разбора на резултати от много изследвания?
ИГРАЙ
Запомни една от идеите за успокояване. Коя би изпробвал(а) като се разгневиш?
от Димо 2А на 01.07.2024 23:53

Техниката 5-4-3-2-1.

от cdimitrova на 29.06.2024 23:12

Идеята за 5,4,3,2,1.

от Niki-luck на 04.06.2024 11:35

Може би 5-4-3-2-1.

от EmilDan на 25.05.2024 15:27

5,4,3,2,1

от boristoev на 25.05.2024 14:21

Бих поговорил с близък или 5-4-3-2-1 ми звучи интересно.

от RumiR на 23.05.2024 20:54

Идеята за 5, 4, 3, 2, 1.

от ElenaS9 на 23.05.2024 20:49

Ще си взема книга

от Тодоракис на 23.05.2024 18:44

5,4,3,2,1

от RadiAR123 на 23.05.2024 10:12

Техниката 54321.

от Ivaila_karaivanova на 22.05.2024 20:05

Аз бих изпробвала техниката 5,4,3,2,1.

от Изабел на 22.05.2024 18:55

Бих излязла на разходка или бих поговорила с близък човек.

от Иван_149 на 22.05.2024 18:44

Методът 5,4,3,2,1.

от Ивчони1 на 22.05.2024 16:33

5,4,3,2,1

Искаш и ти да се изкажеш? Влез в Книговище
Прочети още
Нарушено внимание и свръхактивност: Какво е ADHD? Нарушено внимание и свръхактивност: Какво е ADHD?
Какво е изкуствен интелект? Какво е изкуствен интелект?
Бързи и яростни 2: защо никога не бива да ни вози шофьор, който е пил! Бързи и яростни 2: защо никога не бива да ни вози шофьор, който е пил!
Новооткрит динозавър с „хевиметъл“ рога Новооткрит динозавър с „хевиметъл“ рога
Тайната на луната Европа Тайната на луната Европа
Времето се оправя... но бавно Времето се оправя... но бавно
Захладнява! Идва студен въздух от Лапландия Захладнява! Идва студен въздух от Лапландия
Честит рожден ден на Мария Кюри! Честит рожден ден на Мария Кюри!
Животните си говорят, а понякога си дават имена Животните си говорят, а понякога си дават имена
„Истинският Индиана Джоунс“ откри град в джунглата „Истинският Индиана Джоунс“ откри град в джунглата
Благодарим ти за съобщението!
Напиши ни какво искаш да прочетеш и ще се постараем да го изпълним.
* Твоето име:
* Твоят имейл:
* Съобщение:
Изпрати
Бъди информиран
ВКЛЮЧИ СЕ
Каква информация искаш да получаваш от нас?
Всички новини от "Книговище"
Седмичен мейл с детските новини на "Вижте"
Потвърждавам, че имам навършени 14 години
© 2024 Knigovishte.bg Designed by Enthusiasm | UX design by CAMAO | Developed by Childish
Този сайт използва 'бисквитки' (cookies). Продължавайки да ползвате услугите му, Вие приемате използваните от нас 'бисквитки'. ПРИЕМАМ